آموزش

نحوه کار با سامانه مودیان مالیاتی

سپیدار

نحوه کار با سامانه مودیان مالیاتی

سامانه مودیان مالیاتی تعامل بین مودیان مالیاتی و سازمان مالیاتی کشور برقرار می کند. با آشنایی با نحوه کار سامانه مودیان مالیاتی می توانید تعامل خود را با سازمان مالیاتی کشور تسهیل بخشید. در این مقاله قصد داریم نحوه کار با این سامانه را به شما آموزش دهیم.

راهنمای کامل ثبت نام و نحوه کار با سامانه مودیان مالیاتی

 به منظور آشنایی با نحوه کار با سامانه مودیان مالیاتی ابتدا باید مراحل صدور و ارسال صورت حساب الکترونیکی را بدانید.

مراحل لازم به منظور صدور و ارسال صورت حساب الکترونیکی عبارتند از:

  1. ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی
  2. دریافت گواهی امضای الکترونیکی
  3. ثبت نام و ورود به کارپوشه سامانه مودیان
  4. ایجاد کد حافظه مالیاتی
  5. استفاده از نرم افزارهای حسابداری شرکت سپیدار همکاران سیستم
  • ثبت نام الکترونیکی در نظام مالیاتی

خلاصه فرآیند ثبت نام الکترونیک به شرح زیر می باشد:

خلاصه فرایند ثبت نام الکترونیک

١ – پیش ثبت نام الکترونیک: نقطه شروع فرایند ثبت نام الکترونیک مرحله پیش ثبت نام می باشد. در این مرحله اطلاعات پایه ای از شما دریافت می شود. در ادامه پس از تکمیل اطلاعات درخواستی و فشردن کلید تایید نهایی وارد مرحله بعدی خواهید شد. چنانچه تا هفت روز اطلاعات خود را تایید ننمایید پرونده حذف می شود.

٢ – صحت سنجی اطلاعات: در این مرحله بخشی از اطلاعاتی که ثبت کردید، در مرحله پیش ثبت نام از منابع مختلف سازمانی استعلام و بررسی می شود. سپس صحت آن مورد آزمون قرار می گیرد. چنانچه به هر دلیل در اطلاعات مغایرتی یافت شود، موضوع با پیامک اطلاعات داده می شود. سپس شما مجدد باید وارد سامانه شوید و مرحله یک را تکرار نمایید.

٣ – تولید و ارسال اطلاعات کاربری: چنانچه اطلاعات اولیه پیش ثبت نام شما مورد تایید سازمان قرار گیرد برای شما یک نام کاربری و کلمه عبور ایجاد خواهد شد. این اطلاعات به صورت پیامک روی شماره تلفن همراه ثبتی شما ارسال خواهد شد. باید دقت داشت اطلاعات کاربری محرمانه بوده و مسئولیت سوء استفاده از آن برعهده شما خواهد بود.

٤ – ثبت نام الکترونیک: پس از دریافت اطلاعات کاربری شما باید وارد سامانه ثبت نام شوید. پس از ورود باید اطلاعات تکمیلی در خصوص بنگاه اقتصادی خود را در فرم های این سامانه تکمیل نمایید. همچنین می توانید اطلاعات پایه که در مرحله ثبت نام ثبت کرده اید ویرایش نمایید. در نهایت پس از تکمیل همه اطلاعات کلید تایید نهایی را فشار دهید.

  1. گواهی امضای الکترونیک توکن و فایل  (CSR) یا گواهی مهرسازمانی وابسته به غیر دولت دریافت شود.
امضا دیجیتال چیست؟

امضا دیجیتال، یک سند الکترونیکی امضاشده و غیر قابل جعل می باشد که معرف هویت فردی است. یکی از پر کاربردترین موارد امضای الکترونیک (توکن) یا امضا الکترونیکی در ایران جهت استفاده برای شرکت در مناقصات و مزایدات می باشد. حال با الزام استفاده از سامانه مودیان جهت ارسال صورتحساب الکترونیکی، استفاده از گواهی امضای الکترونیکی بسیار پرکاربرد تر خواهد بود.

موارد استفاده توکن امضای الکترونیک  توکن و فایل (CSR)

  • شرکت در سامانه مناقصات و مزایدات
  • امضای الکترونیکی اسناد رسمی
  • احراز هویت دیجیتال (افراد، سازمان‌ها، نرم افزار و سخت افزار)
  • تایید صحت و یکپارچگی اسناد و اطلاعات
  • رمزگذاری و رمزگشایی اسناد و اطلاعات
  • انتقال امن اطلاعات در بستر شبکه و اینترنت
  • پست الکترونیکی امن
  1. قابل استفاده در تمام سامانه‌های
  • ثبت و صدور صورتحساب های مالیاتی
  • ثبت سفارش
  • سامانه املاک
  • سامانه خودرو
  • دفاتر اسناد رسمی

راهنمای مراحل درخواست و دریافت گواهی امضای الکترونیک فایل (CSR)

گام اول:

با مراجعه به سایت “مرکز صدور گواهی الکترونیکی عام” در لینک زیر مطابق تصویر روی گزینه ” درخواست و صدور گواهی الکتریکی” کلیک نمایید. سپس گزینه ثبت نام :

ثبت نام گواهی امضای الکترونیکی

گام دوم:

پس از انتخاب گزینه ”ثبت نام” مطابق تصویر زیر می بایست موارد را تکمیل نمایید:

گام سوم:

با تکمیل موارد فوق و انتخاب گزینه “ثبت نام” در انتهای صفحه، شما با پیغام “ثبت نام شما با موفقیت انجام شد” مواجه خواهید شد. از سمت چپ با وارد کردن نام کاربری (که همان کد ملی شما است) و رمز عبوری که تعیین کرده اید، در قسمت ورود متقاضیان امضای الکترونیکی کلیک نمایید.

ورود به سامانه گواهی الکترونیکی

گام چهارم:

پس از ورود به پرتال مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام، از سمت راست، گزینه ثبت درخواست گواهی الکترونیکی را انتخاب نمایید. دقت کنید که دو گزینه وجود دارد که شما باید گزینه “ثبت درخواست گواهی از طریق فایل CSR” را انتخاب نمایید.

قابل توجه:
صدور درخواست گواهی الکترونیکی حاوی CSR با کدرهگیری، در سامانه صدور مرکز میانی عام وجود دارد. در این نوع صدور نیاز به توکن سخت افزاری نمی باشد و فایل گواهی به متقاضی ارسال می ش.

گام پنجم:

از فرم زیر باید با توجه به نوع درخواست، گزینه ها را انتخاب نمایید. در تصاویر زیر به عنوان مثال، یک شرکت حقوقی خصوصی آمده است.

محتوای درخواست گواهی (CSR) را می توانید بر اساس لینکی در همین فرم تهیه نمایید. البته در زیر برای تهیه آن نکاتی را بیان کردیم:

ابتدا بایستی نرم افزار OpenSSL را بر روی رایانه خود نصب نمایید، برای راهنمایی بیشتر مقاله مربوط به نحوه نصب OpenSSL را مطالعه نمایید.

پس از اتمام نصب OpenSSl باید مراحل را مطابق زیر پیش بروید.

مثال برای گواهی مهر سازمانی می باشد:

یک فایل به نام fa.cnf با استفاده از نرم افزار Notpad در داخل پوشه OpenSSL و در شاخه Bin ایجاد نمایید ، بصورت زیر :

Path: C:OpenSSLbin File

Name: fa.cnf

(*.*) Save as type: All Files

Encoding: UTF-8

سپس فایل را با نرم افزار Notpad باز کنید. سپس و مقادیر مشخص شده را با مشخصات سازمان/شرکت خود مطابق جدول تکمیل نمایید.

برای نمونه شرکت کاماد :

[req]

prompt = no

distinguished_name = dn

[dn]

CN = kamad [Stamp]

serialNumber = 104****985

O = Non-Governmental

3.OU = واحد سازمانی مربوطه

2.OU = واحد سازمانی مربوطه

1.OU = کاماد

C = IR

و در آخر فایل را ذخیره نمایید.

دکمه های Win +R را با هم فشار دهید تا پنجره Run باز شود. سپس دستور CMD را تایپ نموده و دکمه Enter را فشار دهید تا صفحه فرمان باز شود. سپس با دستورات زیر خط فرمان را در شاخه نصبی openssl قرار دهید:

CD

CD C:Program FilesOpenSSL-Win64bin

دستور خط فرمان

openssl req -new -utf8 -nameopt multiline,utf8 -config fa.cnf -newkey rsa:2048 -nodes -keyout fa.key -out fa.csr

با اجرای این دستور یک فایل به نام fa.csr و یک فایل به نام fa.key ایجاد می شود.  که به ترتیب فایل درخواست گواهی و کلید گواهی می باشد. فایل csr.fa را در اختیار مرکز صدور گواهی الکترونیکی قرار دهید تا گواهی شما مطابق با فایل config صادر شود.

دقت نمایید در صورتی که فایل fa.csr و fa.key به هر دلیلی ایجاد نشوند، یک جای کار دارای اشکال است. بنابراین باید از ابتدا مراحل انجام شود تا به نتیجه مدنظر رسید.

فایل fa.csr را با Notpad باز کرده و محتوای داخل آن را کپی نمایید. در قسمت زیر در سایت “مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام” در قسمت محتوای درخواست گواهی (CSR) الصاق Paste نمایید:

پس از زدن دکمه بررسی درخواست، جدولی ظاهر می شود که اطلاعات درج شده در مراحل قبل را نمایش داده شده است. در صورت صحیح بودن، وضعیت آن با تیک سبز رنگ مشخص می گردد.

در صورت صحیح بودن اطلاعات، باید فرم های نمایش داده شده را تکمیل نموده و به مرحله بعد رفته و مبلغ تعیین شده را بپردازید:

دریافت کد رهگیری

شما کد رهگیری مرتبط با “گواهی مهرسازمانی وابسته به غیردولت” را دریافت می نمایید. باید با مراجعه به لیست دفاتر ثبت نام؛ که در سمت راست پروفایل شما قراردارد، نسبت به دریافت گواهی مهرسازمانی مرتبط اقدام نمایید.

توجه نمایید، حتما قبل از مراجعه به دفاتر رسمی یا پیشخوان، ارتباط تلفنی برقرار نمایید. از اینکه متصدی مربوطه توانایی صدور گواهی مهرسازمانی را دارد مطمئن شوید و سپس مراجعه نمایید.

پیشنهاد می شود در صورتی که نزدیک به دفتر پیشخوان میرزای شیرازی هستید، به آنجا مراجعه نمایید.

پس از دریافت گواهی مهرسازمانی، باید کلید عمومی را استخراج کرده و در کارپوشه سامانه مودیان، کد حافظه یکتا دریافت نمایید. که به صورت گام به گام شرح می دهیم:

ثبت نام و ورود به کارپوشه سامانه مودیان

قبل از ورود به سامانه مودیان، ابتدا بایستی کلید عمومی را از فایل crt.* که در مرحله قبل دریافت کردید را استخراج نماییم.

مانند مرحله قبل که OpenSSL را نصب نموده بودیم، باید از این نرم افزار استفاده کنیم،

برای این منظور :

ابتدا فایل cer را دابل کلیک کرده و با رفتن به تب Detail گزینه Copy to File را انتخاب می کنیم.

در پنجره باز شد گزینه (cer ).509.X encoded 64-Base تیک بزنید و Next را انتخاب کنید.

در پنجره بعد بر روی دکمه brows کلیک کرده و در پنجره باز شده به آدرس

C:Program FilesOpenSSL-Win64bin

بروید. در قسمت name file اسم فایل را به عنوان مثال (mystamp) تایپ نمایید. گزینه save را بزنید. مراحل بعدی را با تنظیمات پیش فرض ادامه داده و گواهی را ذخیره نمایید.

به عنوان مثال

در آدرس

C:Program FilesOpenSSL-Win64bin

قسمت نوار آدرس عبارت cmd را تایپ کرده و Enter را بزنید.

یا به عبارتی Cmd را باز کرده و با دستور زیر به آدرس بالا می رویم:

CD

CD C:Program FilesOpenSSL-Win64bin

دستور زیر را در این پنجره تایپ نموده و Enter را بزنید.

openssl x509 -pubkey -noout -in mystamp.cer > pubkey.txt

پس از اجرای دستورات یک فایل با نام pubkey.txt در پوشه C:Program FilesOpenSSL-Win64bin ایجاد می گردد.

فایل اشاره شده در مرحله قبل را با Notpad باز کرده و محتوای آن را کپی کنید، برای دریافت کد یکتای حافظه مالیاتی نیاز داریم.

ثبت نام و ورود به کارپوشه سامانه مودیان

گام اول

برای ثبت نام ابتدا وارد صفحه مربوط به “درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی” به آدرس : https://my.tax.gov.ir/ شوید.

در صفحه ثبت نام، کد ملی یا شناسه ملی یا کد فراگیر، شماره همراه و تاریخ تولد را وارد کنید. یک رمز عبور انتخاب کرده و در قسمت «رمز عبور» درج کنید. سپس، رمزی که در تصویر امنیتی نمایش داده شده در بخش زیرین آن، وارد کنید. در انتها، دکمه «ثبت نام» را بزنید.

نکته : برای ثبت نام اشخاص حقوقی باید از گزینه پایین و زیر دکمه ثبت نام با عنوان “ثبت نام اشخاص حقوقی” استفاده نمایید. مودی حقوقی لازم است قبلا پیش ثبت نام که در ابتدای این مقاله به آن اشاره شده است را انجام داده باشد. اشخاص حقوقی بعد از این که در اداره ثبت، شرکت خود را ثبت می‌کنند، شرکت به صورت خودکار از سوی این اداره در سامانه مالیاتی ثبت نام می‌شود. نام کاربری و کلمه عبور برای شرکت پیامک شده است که می توانید از آن برای ورود به سامانه استفاده نمایید.

گام دوم

یک کد احراز هویت بر روی شماره موبایل اعلام شده، ارسال می‌شود. باید به منظور احراز هویت و تأیید موبایل خود آن را وارد نمایید:

با وارد کردن کد پیامک دریافت شده و کلیک بر روی دکمه ورود به سامانه، وارد صفحه اصلی مربوط به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی خود می شوید.  با کلیک بر روی گزینه ورود به کارپوشه از گزینه های سمت راست میزکار و یا کلیدهای میانبر صفحه اصلی، مستقیما وارد کارپوشه سامانه مودیان می شوید.

ورود به سامانه مودیان

البته دیگر روش موجود برای ورود به سامانه مودیان، وارد کردن آدرس https://tp.tax.gov.ir/ می باشد که این آدرس نیز به صورت اتومات به آدرس به آدرس https://my.tax.gov.ir/?url_back=https://tp.tax.gov.ir ارجاع می شود و رویه بالا ادامه پیدا می کند، با این تفاوت که بصورت مستقیم وارد کارپوشه سامانه مودیان خواهید شد.

ورود به سامانه مودیان

گام سوم

پس از ورود به کارپوشه سامانه مودیان با صفحه ی ابتدایی آن مواجه خواهید شد که در صورت داشتن چندین پرونده، می توانید ورود به پرونده مورد نظر را انتخاب نمایید:

ورود به سامانه مودیان

در تصویر زیر میزکار مربوط به سامانه شما نمایش داده شده است که شامل دسترسی های سریع و خلاصه وضعیت و اطلاعات شماست. مرحله بعدی دریافت کد حافظه مالیاتی می باشد تا بتوانید اطلاعات صورتحساب های خود را به سامانه ارسال نمایید.

ورود به سامانه مودیان

  1. ایجاد کد حافظه مالیاتی

در سمت راست میز کار سامانه مودیان، قسمت عضویت، شامل گزینه هایی می باشد که به آن می پردازیم، قبل از ادامه لازم است بدانید که شما می توانید به چند طریق صورتحساب الکترونیکی را به سامانه ارسال نمایید:

1- توسط خود مودی

2- توسط شرکت معتمد / سامانه های دولتی – با کلید مودی

3- توسط شرکت معتمد / سامانه های دولتی – با کلید شرکت معتمد / سامانه های دولتی

اینکه با کدام نحوه قصد ارسال صورتحساب را داشته باشید مهم است و قرار است که بر اساس آن روش، کد حافظه یکتای مالیاتی دریافت کنید. پیشنهاد می شود برای چند ماه نخست از طریق شرکت های معتمد اقدام نمایید تا نرم افزارهای تطابق لازم را به درستی پیدا کنند.

4-1- روش اول – ارسال صورتحساب توسط مودی

در سمت راست میز کار سامانه مودیان، قسمت عضویت، گزینه شناسه های یکتا حافظه مالیاتی را کلیک نمایید،

ایجاد کد حافظه مالیاتی

در مرحله بعدی باید کلید عمومی امضا حافظه را بارگذاری کنید، این کلید عمومی را بالاتر و در ابتدای بخش 3 با عنوان ثبت نام و ورود به کارپوشه سامانه مودیان کاملا شرح داده ایم :  دقت نمایید همان فایل با پسوند pubkey.txt را بارگذاری کنید .

کلید عمومی امضا حافظه

در مرحله بعدی کد پستی مربوط به شعبه و یا دفتر سازمان خود را انتخاب نمایید.

کلید عمومی امضا حافظه

در مرحله بعدی در صورتی که قصد ارسال صورتحساب الکترونیکی نوع 3 را دارید باید کد حافظه یکتای مالیاتی را برای یکی از ابزارهای پرداخت خود انتخاب نمایید، در غیر اینصورت نیاز به انتخاب ابزار پرداخت ندارید و میتوانید بدون انتخاب، کلید بعدی را کلیک نمایید:

کلید عمومی امضا حافظه

این مرحله نیز می تواند اختیاری باید و در صورتی که از  حافظه مالیاتی و پایانه های فروشگاهی خاصی برای ارسال اطلاعات استفاده نمی کنید، گزینه ای را انتخاب ننمایید.

کلید عمومی امضا حافظه

در مرحله بعدی با نمایش اطلاعات درج شده، با تأیید نهایی ، کد حافظه یکتای مالیاتی شما صادر شده و نمایش داده می شود.

کلید عمومی امضا حافظه

در لیست شناسه های یکتا حافظه مالیاتی آنها که ثبت شده را نمایش میدهد:

4-2- روش دوم و سوم – ارسال صورتحساب توسط شرکت معتمد – (با کلید مودی یا کلید شرکت معتمد)

این دو روش نیز همچون روش اول هستند، فقط سعی نمایید قبلا از شرکت معتمد خود مطمئن شده و همچنین روش ارسال که با کلید مودی(شما) یا شرکت معتمد باشد را با شرکت معتمد چک نمایید.

همچنین باید قبل از دریافت شناسه یکتا، از گزینه مربوط به عضویت، شرکت معتمد/سامانه دولتی، شرکت معتمد خود را جهت دریافت خدمات انتخاب نمایید، زیرا در مراحل بعدی آن را نیاز خواهید داشت.

  1. استفاده از نرم افزارهای حسابداری شرکت سپیدار همکاران سیستم

حال که شناسه یکتای حافظه مالیاتی را دارا می باشید، باید نسبت به ارسال اطلاعات به سامانه مودیان اقدام نمایید، چند نکته وجود دارد که باید به آن توجه کرد، ابتدا اینکه شما نمی توانید صورتحساب ها را در سامانه مودیان، بصورت دستی یا از طریق اکسل وارد کنید، برای اینکار یا باید بصورت مستقیم و از داخل نرم افزار و با فراخوانی وب سرویس های سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایید، و یا اینکه از طریق ارسال صورتحساب ها از طریق وب سرویس و یا ارائه اکسل، به شرکت معتمد اقدام نمایید.

لذا نرم افزار شرکت سپیدار همکاران سیستم ، هر دو روش مستقیم (مودی) و غیرمستقیم (معتمد) را در نرم افزارهای خود ارائه کرده و شما می توانید برای بروزرسانی نسخه خود و تهیه ماژول مربوطه از طریق واحد فروش شرکت اقدام نمایید:

واحد فروش نرم افزار 02433468793

نیازمندی ها:

دقت نمایید برای ارسال صورتحساب الکترونیکی نیازمندی ها به شرح زیر می باشد:

  • نسخه بروز شده نرم افزار حسابداری
  • تهیه ماژول و قفل مربوط به ماژول حسابداری مالیاتی
  • داشتن اینترنت برای ارسال اطلاعات
  • دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از قبل

 متن کامل قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان 

فصل دوم قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان – تکالیف اشخاص مشمول

ماده 2: کلیه اشخاص مشمول مکلفند به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، نسبت به ثبت نام در سامانه مؤدیان اقدام کنند.

خرده فروشی ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، علاوه بر عضویت در سامانه مؤدیان، موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی می باشند.استفاده از پایانه فروشگاهی برای مؤدیانی که مستقیماً با مصرف کننده نهایی ارتباط ندارند، الزامی نیست؛

اما مؤدیان مزبور موظفند کلیه صورتحساب های خود را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، از طریق سامانه مؤدیان صادر کنند. سازمان با همکاری اتاق اصناف ایران مکلف است نسبت به آموزش، توانمندسازی و مشاوره به اشخاص مشمول اقدام کند. کارگروهی مرکب از نمایندگان سازمان، اتاق اصناف ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در هر استان تشکیل می شود.

کارگروه مذکور موظف است که به صورت سالانه درخواست مؤدیانی که اظهار به عدم توانایی در استفاده از پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را دارند، بررسی کند و درصورتی که این کارگروه با درنظر گرفتن شرایط مؤدی نظیر ویژگی های جسمی، منطقه جغرافیایی ، سابقه مالیاتی و زیرساختها و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، تشخیص به ناتوانی و یا توانایی کمتر وی در استفاده از پایانه های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را دهد، شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی موظف خواهند بود نسبت به آموزش، توانمندسازی ، نصب و راه اندازی پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان برای این دسته از مؤدیان اقدام کنند، به نحوی که مسئولیت و جریمه های عدم صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه مؤدیان به نیابت از این قبیل مؤدیان بر عهده شرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

این مسئولیت و جریمه های موضوع این قانون، شامل مواردی که عدم صورتحساب الکترونیکی ناشی از کتمان درآمد توسط مؤدی می باشد، نخواهد بود. مؤدیان مذکور مکلفند کارمزد(تعرفه) استفاده از خدمات شرکتهای معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی که مطابق با ترتیبات ماده (26) این قانون تعیین می شود را پرداخت نمایند.

تبصره ماده 2

تبصره – فهرست مؤدیانی که به دلیل ارائه کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و نیز ماهیت کسبت و کار آنها، امکان عضویت در سامانه مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیکی را ندارند ، به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و پس از تصویب هیأت وزیران ، حداکثر تا پایان دی ماه هرسال برای عملکرد سال بعد توسط سازمان ، اعلام خواهد شد.

نحوه کار با سامانه مودیان مالیاتی: ماده 3

ماده 3- سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت پانزده ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون ، سامانه مؤدیان را راه اندازی و امکان ثبت نام مؤدیان در سامانه و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند.

تبصره1- سامانه مؤدیان باید به گونه ای طراحی شود که امکان پاسخگویی به استعلامات الکترونیکی در خصوص اعتبار سنجی مؤدیان و أخذ و ارائه استعلام های لازم به دستگاههای اجرائی را از طریق بسترهای یکپارچه دولت اعم از سامانه دولت همراه ومرکز ملی تبادلات اطلاعات موضوع تبصره (2) ماده (67) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14/12/1395 فراهم کند. همچنین سامانه مؤدیان باید قابلیت فراخوان و تبادل اطلاعات را از طریق مرکز تبادلات اطلاعات داشته باشد.

تبصره 2- سه ماه پس از انقضای مهلت مذکور در این ماده، فقط صورتحساب های الکترونیکی که از طریق سامانه مؤدیان صادر شده باشد، از سوی سازمان معتبر شناخته شده و مبنای محاسبه اعتبار مالیاتی برای مؤدیان خواهد بود.

تبصره3- مؤدیان به وسیله پایانه فروشگاهی که دارای حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری می باشد مبادرت به صدور صورتحساب الکترونیکی می نمایند. ویژگی ها و مشخصات فنی پایانه فروشگاهی، حافظه مالیاتی و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مربوط، نحوه تبادل اطلاعات میان حافظه مالیاتی با سامانه مؤدیان توسط کارگروه راهبری سامانه مؤدیان تعیین می شود.

ماده 4

ماده 4- اصل برصحت اطلاعات ثبت شده مؤدی در سامانه مؤدیان است، مگر خلاف آن اثبات شود. مأموران مالیاتی ، جز در مواردی که مؤدی از ثبت نام در سامانه امتناع کرده ویا به ترتیبی که در ماده (9) ذکر شده، اثبات شود که درثبت اطلاعات خود در سامانه مؤدیان تخلف نموده است، حق مراجعه به محل فعالیت مؤدی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارند.

ماده 5- فرایند کلی ثبت معاملات و محاسبه مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مؤدیان

الف- صورتحساب الکترونیکی، توسط فروشنده از طریق سامانه مؤدیان صادر می شود. مودیانی که مستقیم با مصرف کننده ارتباط دارند، عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی، توسط پایانه فروشگاهی انجام می شود.

ب- چنانچه خریدار، مصرف کننده نهائی نبوده و خود عضو سامانه مؤدیان باشد، صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط فروشنده، به صورت خودکار به کارپوشه وی در سامانه مؤدیان منتقل می شود و به عنوان اعتبار مالیاتی برای او منظور می شود.

تبصره- مؤدیان مالیاتی مولفند ظرف مدت سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه مؤدیان نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب ها اقدام کنند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به منزله تأیید صورتحساب مربوط می باشد.

پ- در پایان هردوره سه ماهه، بدهی مالیات بر ارزش افزوده مؤدی که عبارت است از مابه التفاوت مالیات فروش و مالیات خرید(اعتبار مالیاتی ) وی در طول دوره، طبق مقررات توسط سامانه محاسبه می شود.

اگر مالیات فروش مؤدی بیشتر از مالیات خرید(اعتبار مالیاتی) وی باشد، مؤدی موظف است مابه التفاوت را به ترتیبی که سازمان مقرر می کند، به حساب سازمان واریز کند. متقابلاً در صورتی که مالیات فروش مؤدی کمتر از مالیات خرید (اعتبار مالیاتی) وی باشد، سازمان موظف است با رعایت ترتیبات قانونی مربوطه مابه التفاوت را به مؤدی مسترد کند.

ت- پس از اتمام موعد مقرر در ماه (3) این قانون، مأموران مالیاتی جز در مواردی که در این قانون اجاره داده شده، نباید در تشخیص بدهی مالیات بر ارزش افزوده اشخاص مشمول دخالت کنند.

ث- برای تکمیل اطلاعات سازمان در خصوص مؤدیانی که عضو سامانه مؤدیان نبوده یا بدون صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام به فروش می کنند، سامانه مؤدیان باید به گونه ای طراحی شود که مؤدی بتواند خریدهای خود را که فروشنده برای آنها صورتحساب الکترونیکی صادر نکرده است، به سازمان اطلاع دهد.

نحوه کار با سامانه مودیان مالیاتی: ماده 6

تبصره – گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است امکان انتقال الکترونیکی و بر خط اطلاعات مالیات بر ارزش افزوده پرداخت شده توسط وارد کنندگان را به سامانه مؤدیان از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات فراهم کند.

ماده 6- جمع صورتحساب های الکترونیکی صادره توسط هر مؤدی در هر دوره مالیاتی نمی تواند بیشتر از سه برابر فروش اظهار شده وی در دوره مشابه سال قبل، که مالیات آن به سازمان پرداخت شده یا ترتیب پرداخت آن داده شده است، باشد.

جمع صورتحساب های الکترونیکی صادر شده درهر دوره مالیاتی برای واحدهای جدید التأسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی نمی تواند بیش از سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده (101) قانون مالیات های مستقیم باشد. صدور صورتحساب الکترونیکی بیش از حد مجاز مقرر در این ماده برای کلیه مؤدیان منوط به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه یا تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی خواهد بود، در غیر این صورت به صورتحساب الکترونیکی صادر شده اعتبار مالیاتی تعلق نمی گیرد. آیین نامه اجرائی این ماده ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء شدن این قانون توسط سازمان تهیه می شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد. آیین نامه مذکور باید به گونه ای تنظیم شود که راه اندازی کسب و کارهای جدید و فعالیت بنگاههای اقتصادی با مشکل مواجه نشده و در عین حال، مانع شکل گیری مؤدیان صوری در نظام مالیاتی کشور شود.

دانلود PDF متن کامل و نهایی قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده  

ماده 7 و 8

ماده 7- صورتحساب های الکترونیکی ثبت شده در سامانه مؤدیان به منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده (169) قانون مالیات های مستقیم است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهد داشت.

ماده8- مؤدیانی که از ثبت نام در سامانه مؤدیان خودداری کنند و نیز خرده فروشی ها و واحد های صنفی که مستقیماً با مصرف کننده نهائی ارتباط دارند، درصورتی که پایانه فروشگاهی استفاده نکند، مشمول امتیاز مذکور در ماده (4) این قانون نمی باشند.

سازمان موظف است معادل مالیات متعلق به فروش مؤدیان موضوع این ماده را به هر طریق ممکن از جمله مراجعه به محل های فعالیت و رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک آنان،(اعم از فیزیکی و الکترونیکی) یا هرگونه مدارک و قرائنی که به دست می آورد، تعیین و مطالبه کند. در تعیین مالیات متعلق به این مؤدیان ، هیچ گونه اعتبار مالیاتی برای خریدهای آنان منظور نخواهد شد. مؤدیان مزبور، در صورت اعتراض به میزان فروش اعلام شده توسط سازمان، می توانند با ارائه اسناد و مدارک مثبته به مراجع دادرسی مالیاتی مراجعه کنند.

تبصره – درصورتی که مؤدی موضوع این ماده قبل یا حین دادرسی به عضویت سامانه مؤدیان درآید، سازمان موظف است اعتبار مالیاتی وی را مطابق اعلام سامانه مؤدیان پذیرفته و از بدهی مالیاتی او کسر کند.

ماده 9

ماده 9- درصورتی که مؤدی، برخی از فعالیت ها و یا معاملات خود را کتمان کند، یا از صدور صورتحساب های خود را طریق سامانه مؤدیان خودداری کرده یا درثبت قیمت یا مقدار فروش مرتکب کم اظهاری یا بیش اظهاری شده باشد، سازمان موظف است موارد تخلف مؤدی را از طریق سامانه مؤدیان به اطلاع وی برساند.

در صورتی که مؤدی موارد مزبور را پذیرفته و آنها را در کارپوشه خود در سامانه مؤدیان ثبت یا اصلاح کند، صرفاً مشمول جریمه های موضوع ماده(22) این قانون خواهد شد.

درصورتی که مؤدی، آن موارد را نپذیرفته و از ثبت یا اصلاح آنها در سامانه مؤدیان امتناع کند، سازمان مراتب تخلف مؤدی را با اسناد و مدارک مثبه به هیأت حل اختلاف مالیاتی ارجاع     می دهد. در صورت تأیید تخلف توسط هیأت حل اختلاف مالیاتی، سازمان می تواند با مراجعه به مؤدی یا مطالبه دفاتر و اسناد او، نسبت به حسابرسی دوره های مالیاتی سال تخلف اقدام نماید، علاوه بر این مؤدی متخلف مشمول جریمه های موضوع ماده (22) این قانون خواهد بود.

ماده 10

ماده 10- اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حسابهای بانکی و شناسه یکتای

دستگاههای کارتخوان بانک ( pos ) یا درگاههای پرداخت الکترونیکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود را به سازمان اعلام کنند.

تبصره-در موارد استفاده از حساب بانکی یا دستگاه کارتخوان بانکی(pos ) یا درگاههای پرداخت الکترونیکی جدید، اشخاص مشمول مکلفند اطلاعات آنها را بلافاصله از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان به سازمان اعلام کنند.

ماده 11

ماده 11- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است با همکاری سازمان ظرف مدت یک سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاههای کارتخوان بانکی و یا درگاههای پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاههای اقتصادی به هر یک از پایانه های فروش ، شناسه یکتا اختصاص دهید.

پس از تخصیص شناسه مذکور، کلیه تراکنش های انجام شده از طریق حسابهای بانکی متصل به دستگاههای کارتخوان بانکی و نیز درگاههای پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و بانک مرکزی جمهوری اسلام ایران موظف است در چهارچوب قانون و مقررات مربوطه، اطلاعات این تراکنش های بانکی شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی ، وجوه برداشت شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به منظور تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان موضوع ماده (169 مکرر) قانون مالیات های مستقیم مصوب 3/12/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی به صورت برخط در اختیار سازمان قرار دهد.

تبصره- پس از انقضای موعد(گذشت زمان) مذکور در این ماده ، اتصال دستگاههای کارتخوان بانکی ( pos) ویا درگاههای پرداخت الکترونیکی که تعلق آنها به مؤدی معین توسط سازمان امورمالیاتی تأیید نشده باشد، به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع است.

بانک مرکزی و حسب مورد کلیه بانکها و ارائه دهندگان خدمات پرداخت موظف هستند مشخصات بهره برداران کلیه دستگاههای کارتخوان بانکی(pos ) و پایانه های پرداخت الکترونیکی را به سازمان اعلام کنند. در صورت تخلف از حکم این ماده، مرتکبان به مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می شوند.

ماده 12

ماده 12- اشخاص مشمول مکلفند در صورتی که امکان صدور صورتحساب الکترونیکی به دلیل بروز حادثه یا نقص فنی فراهم نباشد مراتب را تا پایان روز اداری بعد، از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان یا به هر طریق دیگری که سازمان اعلام می کند، حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند و تا زمان امکان پذیر شدن صدور صورتحساب الکترونیکی ، فروشهای خود را به ترتیبی که سازمان به موجب دستورالعملی مقرر می کند، ثبت و صورتحساب های صادره را به سازمان ارسال کنند.

تبصره- حکم این ماده در صورتی که امکان ثبت در سامانه موضوع ماده (169) قانون مالیات های مستقیم فراهم نباشد نیز جاری است.

ماده 13 و 14

ماده 13- درصورتی که به هر دلیل اعم از تعطیلی (موقت یا دائم ) و یا انحلال واحد کسب و کار ، بهر ه برداری از پایانه فروشگاهی به طور موقت یا دائم متوقف شود ، اشخاص مشمول مکلفند مراتب را ظرف مدت ده روز از توقف بهره برداری از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام کنند.

تبصره- درمواردی که تعطیلی واحد کسبی به حکم مراجع قانونی ذی ربط باشد و یا موارد قوه قهریه یا بروز حوادث غیرمترقبه که مبتنی برعلل و جهاتی خارج از اراده اشخاص مشمول باشد و بر اثر آن اطلاع به سازمان ممکن نباشد، اشخاص مشمول تا رفع موانع قهریه مذکور از رعایت مهلت زمانی مقرر در این ماده مستثنی می باشند.

ماده 14- اشخاص مشمولی که نسبت به تغییر شغل یا محل فعالیت، تغییر مالکیت یا اجاره واحد کسب وکار اقدام می کنند، مکلفند ظرف مدت ده روز تغییرات انجام شده را از طریق کارپوشه خود در سامانه مؤدیان حسب مورد به سازمان یا شرکت معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی اعلام نمایند.

فصل سوم قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

– تکالیف سازمان، دستگاهها و مراجع ذی ربط

ماده 15

ماده 15- اطلاعات سامانه مؤدیان، محرمانه است و سازمان مجاز به افشای آن جز به حکم قانون و یا مر جع قضائی نمی باشد.

کارگروه راهبری سامانه مؤدیان مکلف است امکان استفاده از این اطلاعات را مشروط به رعایت ملاحظات امنیتی و حریم خصوصی اشخاص برای دستگاههای اجرائی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر متقاضیان با شرایط زیر فراهم کند:

الف– دستگاههای اجرائی، دسترسی به این اطلاعات در مواردی خواهد بود که مطابق قوانین و مقررات، اطلاعات موجود در سامانه، در راستای انجام وظایف آنها باشد.

ب– سایر متقاضیان، دسترسی به این اطلاعات در مواردی خواهد بود که متقاضی به منظور انجام امور تحقیقاتی و پژوهشی نیازمند استفاده از اطلاعات مزبور باشد. دراین صورت متقاضی مکلف است درخواست مکتوب خود را که در بردارنده اطلاعات مورنیاز است به همراه معرفی نامه از سوی دستگاه یا نهادهای پژوهشی مرتبط نظیر مراکز علمی و دانشگاهی به سازمان ارائه کند. کارگروه راهبری سامانه مؤدیان موظف است با بررسی درخواست مزبور، اطلاعات مورد درخواست را به صورت داده های ناشناس و به میزان لازم جهت  انجام تحقیقات و پژوهش موردنظر در اختیار متقاضی قرار دهد.

تبصره 1- سازمان مکلف است در ایجاد و استقرار سامانه ، نسبت به صیانت و حفاظت از اطلاعات اشخاص و رعایت مقررات امنیت فضای تبادل، اطلاعات (افتا) اقدام کند.
تبصره 2- متخلفان از مفاد این ماده ضمن جبران خسارت وارده مشمول مجازات موضوع ماده (279) قانون مالیات های مستقیم الحالقی مصوب 31/4/1394 می شوند. الزام به جبران خسارت شامل مواردی که وارد شدن آسیب منتسب به متخلف نیست ، نمی گردد.

ماده 16

ماده 16- مراجع ذی ربط مکلفند ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون، فرآیند مربوط به صدور، تجدید، تمدید، اصلاح یا ابطال پروانه کسب وکار، کارت بازرگانی و مجوز فعالیت های اقتصادی را به گونه ای اصلاح کنند که هر گونه شروع فعالیت اقتصادی جدید، تغییر نوع فعالیت، تغییر مالک یا مالکان ، تغییر مکان و سایر تغییرات مرتبط با کسب و کار اشخاص، بدون ثبت یا اصلاح اطلاعات مربوط در سامانه مؤدیان امکان پذیر نباشد. تشخیص مراجع ذی ربط با رعایت قوانین و مقررات مربوطه در هر مورد، با کارگروه راهبری سامانه مؤدیان است.

فصل چهارم قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

– تشویق و تسهیلات

ماده 17

ماده17- سازمان موظف است د رپنج سال اول پس از استقرار سامانه مؤدیان به منظور تشویق صاحبان مشاغل موضوع فصل چهارم باب سوم قانون مالیات ها مستقیم که فروش های خود را با استفاده از پایانه فروشگاهی انجام داده و کالاها و خدمات مورد نیاز خود را از واحدهای اقتصادی عضو سامانه مؤدیان خریداری کنند، معادل بیست درصد(20% ) مالیات بر ارزش افزوده ای که مؤدی در هر دوره به سازمان پرداخت می کند یا یک درصد(1%) فروش وی ( هر کدام کمتر باشد)، حداکثر تا شصت (60،000،000) ریال در هر دوره مالیاتی به عنوان پاداش همکاری مؤدی ، از مالیات بر ارزش افزوده دوره بعدی وی( و در صورتی که بیش از مالیات آن دروه باشد، دروه های بعد از آن ) کسر کند.

قانون-پایانه-های-فروشگاهی جدیدترین-قانون-دائمی-مالیات-بر-ازش-افزوده

تبصره- پاداش مؤدیان موضوع این ماده که طبق قانون، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، از مالیات عملکرد آنها در همان سال کسر می شود. پاداشی که به این مؤدیان تعلق می گیرد، ار پنجاه درصد(50%) مالیات عملکرد ابرازی آنان بیشتر نخواهد بود.

ماده 18

ماده 18- سازمان موظف است به منظور تشویق مصرف کنندگان نهائی(اشخاص حقیقی) که خرید های خود را از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می دهند، از هر ده صورتحساب الکترونیکی صادر شده توسط پایانه های فروشگاهی یک صورتحساب را به صورت قرعه کشی برخط انتخاب کرده، دو برابر مبلغی راکه خریدار بر اساس آن صورتحساب به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نموده است، به حساب بانکی وی مسترد کند.

جوایز مزبور از محل وصولی جاری سازمان ، طبق دستوالعملی که ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجرا، شدن این قانون به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، پرداخت می شود.

تبصره 1- سازمان مکلف است ترتیبی اتخاذ کندکه مصرف کنندگان نهائی که از فروشندگان مجهز به پایانه فروشگاهی و از طریق شبکه پرداخت بانکی خرید می کنند، درصورت تمایل بتوانند صورتحساب های خرید خود و جوایز تعلق گرفته را مشاهده کنند.

تبصره 2- جوایز موضوع این ماده تا میزان معافیت مالیات بر درآمد حقوق موضوع ماده (84) قانون مالیات های مستقیم برای هر شخص در سال از شمول مالیات و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوط به این جایزه ، معاف می باشد.

تبصره 3- سازمان موظف است ترتیبی إتخاذ کند که مصرف کنندگان نهائی بتوانند از اصالت صورتحساب های صادر شده توسط فروشندگان اطمینان حاصل کنند.

ماده 19

ماده 19- سازمان مکلف است اظهارنامه های مالیات بر عملکرد آن دسته از اشخاص مشمول را که تمامی مقررات این قانون را رعایت کرده اند و آن را بر مبنای اطلاعات مندرج در سامانه مؤدیان تنظیم و در مهلت مقرر ارائه نموده اند از طریق انطباق با اطلاعات موجود در پایگاه داده سازمان راستی آزمایی نموده و در صورت عدم مغایرت با اطلاعات پایگاه مذکور، اظهارنامه تسلیمی را بدون رسیدگی قبول کند.

تبصره1- به منظور حصول اطمینان از صحت اسناد اظهار شده در سامانه مؤدیان، سازمان مجاز است حداکثر دو و نیم درصد(5/2%) مؤدیان مشمول قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده را که عضو سامانه مؤدیان هستند، به صورت تصادفی ( به قید قرعه ) انتخاب کرده و دفاتر آنان را مطالبه یا برای مشاهده دفاتر و اسناد، به محل کار آنان مراجعه کند. دستورالعمل این تبصره ظرف مدت شش ماه از تاریخ لازم الاجراء شده این قانون به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد. محدودیت مذکور در این تبصره نسبت به مؤدیانی که عضو سامانه مؤدیان نیستند، وجود ندارد.

تبصره 2- مؤدیان می توانند اظهارنامه مربوط به مالیات عملکرد خود را از طریق سامانه مؤدیان ارائه کنند. سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که اطلاعات مربوط به خرید و فروش مؤدی عیناٌ به اظهارنامه مالیات بر عملکرد وی منتقل شود و مؤدی تنها موظف به ثبت سایر اقلام اطلاعاتی مورد نیاز برای محاسبه مالیات عملکرد نظیر حقوق و دستمزد، اجاره و استهلاکات بر اساس مقررات مربوط و ضوابطی که سازمان تعیین می کند، می باشد.

ماده 20 و 21

ماده 20- سازمان مکلف است در چهارچوب دستورالعملی که ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء شدن این قانون تهیه می شود و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، آن دسته از اشخاص مشمولی که تمامی تکالیف مقرر در این قانون را رعایت کرده و از نرم افزار های حسابداری مورد تأیید کارگروه راهبری سامانه مؤدیان استفاده می کنند، از ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع قوانین مالیات های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده مستثنی کند.

ماده 21- به سازمان اجازه داده می شود در صورت ثبت نام مؤدی در سامانه مؤدیان و انجام تکالیف قانونی مربوط، بدهی مالیات بر ارزش افزوده وی را که مربوط به سال 1396 و قبل از آن می باشد، مطابق دستوالعملی که توسط سازمان پیشنهاد شده و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد، قطعی نموده و کلیه جریمه های متعلقه را به مدت سه سال تعلیق کند.

درصورت ارتکاب تخلفات مذکور در ماده (9) این قانون توسط مؤدی در طول زمان تعلیق و محکومیت وی در هیأت حل اختلاف مالیاتی، مؤدی حسب رأی هیأت ، ملزم به پرداخت تمام یا بخشی از جریمه های تعلیق شده خواهد بود. پس از انقضای مهلت فوق الذکر در صورت عدم ارتکاب تخلفات مذکور در ماده(9) ، جریمه های تعلیق شده بخشوده می شود.

فصل پنجم: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان

 ضمانت های اجرائی

ماده 22- تخلفات و حسب مورد، جریمه های متعلقه به شرح زیر خواهد بود:

الف – عدم صدور صورتحساب الکترونیکی ، معادل ده درصد(10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون (20،000،000) ریال، هریک که بیشتر باشد.

ب– عدم عضویت در سامانه مؤدیان ، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی ، عدم استفاده از حافظه مالیاتی ، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایرمؤدیان ، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ده درصد(10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از آن طرق، یا بیست میلیون (20،000،000) ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیات های مستقیم در همان سال مالی.

پ– عدم اعلام شماره حساب یا حسابهای بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن یا آنها انجام می شود به سازمان، معادل ده درصد(10%) مجموع مبلغ فروش انجام شده از طریق آن حساب یا بیست میلیون (20،000،000) ریال، هریک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت های مالیاتی، نرخ صفر و مشوقهای موضوع قانون مالیاتهای مستقیم درهمان سال مالی.

ت– عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب، معادل دو درصد(2%) مبلغ صورتحساب های مذکور یا معادل بیست میلیون(20،000،000) ریال هریک که بیشتر باشد.

ث– عدم رعایت احکام مذکور در موارد(12)،(13)،(14) این قانون،معادل یک درصد(1%) مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل ده میلیون (10،000،000) ریال، هریک که بیشتر باشد.

تبصره های ماده 22

تبصره 1- مبلغ جریمه های ثابت مندرج در این قانون ، متناسب با نرخ تورم سالانه براساس آخرین اعلام بانک مرکزی ، هرسال توسط سازمان اعلام می شود.

تبصره 2- سازمان نمی تواند بیشتر از پنجاه درصد (50%) جریمه های موضوع این ماده را مطابق ماده (191) قانون مالیات های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.

تبصره 3- درصورت اعمال جریمه های موضوع بندهای «الفـ» و «ب» این ماده ، جریمه موضوع ماده (169) قانون مالیات های مستقیم اعمال نمی شود. در صورت اعمال جریمه های مذکور در بندهای « الف» و «ت» اعمال نمی شود.

ماده 23

ماده 23- هرشخصی که به قصد تقلب یا اخلال در نظام مالیاتی کشور، اقدام به تولید، عرضه یا استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و پایانه های فروشگاهی معیوب یا تجهیزات معیوب کننده کند، یا پایانه فروشگاهی خود یا دیگران را تخریب کند، علاوه بر جبران ضرر و زیان، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات های تعزیری درجه شش قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس، محکوم می شود.

تبصره 1- تکرار جرم موضوع این ماده برای بیش از سه بار، حسب مورد موجب مجازات های تعریزی درجه پنج قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس، می شود.

تبصره 2- اقدام به جرم موضوع این ماده به صورت گروهی و سازمان یافته ، موجب مجازات های تعزیری درجه چهار قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس، حسب مورد می شود.

ماده 24

ماده 24- درصورت عدم رعایت احکام مذکور در ماده (2) این قانون ، سازمان موظف است مراتب تخلف را به وی و مرجع صادرکننده مجوز فعالیت واحد متخلف اعلام کند.

مرجع مذکور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک هفته از اعلام سازمان، نسبت به اخطار کتبی به واحد متخلف اقدام کند. چنانچه واحد مذکور ظرف مدت ده روز از تاریخ دریافت اخطار، نسبت به عضویت در سامانه مؤدیان اقدام نکند، برای بار اول به مدت دو هفته و برای بار دوم از دوتا شش ماه با اعلام مرجع صدور مجوز، توسط نیروی انتظامی ، و در مورد کسب وکارهای مجازی، توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تعطیل یا مسدود خواهد شد. در صورتی که پس از گذشت پانزده روز، مرجع صادرکننده مجوز تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ابلاغ نکند، سازمان موظف است رأساً تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه مذکور ابلاغ کند. در این صورت، مرجع صادر کننده مجوز، با متخلف در پرداخت مالیات و جریمه ها مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

تبصره1- درصورت تداوم تخلف واحد کسب و کار پس از گذشت یک سال ، مجوز فعالیت واحد متخلف توسط مرجع صادر کننده مجوز ابطال خواهد شد.
تبصره 2- بانک مرکزی موظف است درگاهها و پایانه های پرداخت واحد متخلف را در زمان تعطیلی یا تعلیق فعالیت آن واحد، مسدودکند.

ماده 25

ماده 25- پس از انقضای مواعد(مهلتها)مذکور در ماده (3) این قانون، صورتحساب هایی که درسامانه مؤدیان ثبت نشده باشد، معتبر نبوده و قابل استناد درمراجع دادرسی مالیاتی نخواهد بود.

تبصره 1- ذی حسابان و مدیران مالی دستگاههای اجرائی موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 8/7/1386 و اصلاحات و الحاقات بعدی ان مکلفند در پذیرش اسناد هزینه ای، مفاد این ماده را رعایت کنند.
تبصره 2- سازمان مکلف است امکان راستی آزمایی صورتحساب های موضوع این ماده را برای خزانه داری کل ، دیوان محاسبات کشور و سایر دستگاههای نظارتی حسب مورد فراهم کند.

فصل ششم- نظارت بر اجراء

ماده 26

ماده 26- سازمان می تواند جهت حصول اطمینان از عملکرد صحیح مؤدیان درخصوص صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت دقیق معاملات درسامانه مؤدیان، اطمینان ازانجام تکالیف قانونی توسط مؤدیان، ارائه آموزش و مشاوره های فنی و غیر مالیاتی به مؤدیان، پشتیبانی و استانداردسازی تجهیزات مورد استفاده مؤدیان و دریافت استعلام های مورد نیاز، از جمله گزارش های الکترونیکی پرداخت، از خدمات شرکتهای ایرانی معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی استفاده کند.

شرایط، نحوه انتخاب، چگونگی ارتباط با سازمان و مؤدیان، تعیین تعرفه ها و سایر مقررات مربوط به شرکتهای ایرانی معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی، بر اساس قوانین مربوطه به موجب آیین نامه ای است که ظرف مدت شش ماه از لازم الاجراء شدن این قانون توسط کارگروه راهبری سامانه مؤدیان تهیه می شود و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.
نظارت بر حسن اجرای این قانون برعهده کارگروه یاد شده است. کارگروه مزبور موظف است هر شش ماه گزارش عملکرد سازمان را در این خصوص به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

ماده 27

سازمان مکلف است با رعایت قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی مصوب 25/3/1387 و اصلاحات بعدی آن و قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14/12/1395، متناسب با ظرفیت فنی و اجرائی کشور نسبت به ایجاد مرکز تنظیم مقررات در ساختار سازمانی به منظور نظارت برشرکتهای معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی، تنظیم مقررات و تعیین استانداردها و مشخصات فنی و شاخصهای توسعه نظام شبکه پایانه های فروشگاهی و صورتحساب الکترونیکی اقدام نماید. مصوبات مرکز مذکور پس از تأیید وزیران امور افتصادی و دارایی وارتباطات و فناوری اطلاعات لازم الاجراء است.

ماده 28 و 29

ماده 28- نحوه مطالبه، وصول، تقسیط، بخشودگی و ترتیبات پرداخت مربوط به جریمه های موضوع این قانون طبق احکام قانون مالیات های مستقیم خواهد بود.

ماده 29-پس از انقضای مواعد مذکور در ماده (3) این قانون، تبصره(2) ماده (169) قانون مالیات های مستقیم مصوب 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن لغو و احکام مندرج در تبصره های (1)،(2)و (3) ماده (15) و همچنین ماده (66) قانون نظام صنفی کشور مصوب 24/12/1382 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن برای اشخاص مشمول این قانون منتفی می شود.

قانون فوق مشتمل بر بیست و نه ماده و بیست و هشت تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و یکم مهرماه یکهزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 1/8/1398 به تأیید شورای نگهبان رسید.

بازگشت به لیست