مقالات مالیاتی

بخشنامه عدم رسیدگی به تراکنش های زیر ۵ میلیارد تومان

در طی این چند سال اخیر سیستم مالیاتی و مالیات ستانی بسیار سخت گیر تر و دقیق تر شده است. با توجه به فرارهای مالیاتی بسیار در سطح جامعه سازمان امور مالیاتی به همراه  دولت و سازمان های دولتی دیگر تصمیم به بررسی گردش حساب های بانکی مشکوک و با حجم گردش بالای افراد جامعه گرفتند. اینگونه افراد دارای درآمد که هیچ مالیاتی پرداخت نکرده اند ر شناسایی و مالیات را دریافت کنند. در این مقاله قصد داریم تا درباره بخشنامه عدم رسیدگی به تراکنش های زیر ۵ میلیارد تومان صحبت کنیم.

بخشنامه جدید عدم رسیدگی به تراکنش های زیر ۵ میلیارد تومان

طبیعتا در طی این کار بخشنامه هایی صادر شده و مشکلاتی پیش آمد. مهم ترین بخشنامه در باب این مساله بخشنامه ۱۶/۹۹/۲۰۰ مورخ ۳۱/۰۱/۱۳۹۹ می‌باشد. اما در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ برای حل بخشی از مشکلات و رفع ابهام بخشنامه ۳۷۵۹۸/۲۳۰/د تنظیم و ابلاغ گردید که به شرح ذیل می‌باشد.

بر اساس بند یک و نظر شورا حساب های بانکی که برای رسیدگی مالیاتی در سامانه اطلاعاتی (BTIS) که در اختیار ادارات امور مالیاتی قرار گرفته است، با شرایط ذیل نباید حسابرسی مالیاتی شوند:

  • گردش سالانه سمت بستانکار باید کمتر از پنجاه میلیارد ریال (۵۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال ) باشد.
  • گردش ها باید مربوط به سال ۱۳۹۵ لغایت ۱۳۹۸ باشد.
  • گردش هایی که تا قبل از این بخشنامه مورد رسیدگی قرار گرفته و در حال رسیدگی می‌باشند مشمول این بند نمی‌باشند.

* گردش حساب های بانکی مشکوک سال ۱۳۹۸ ( فارغ از میزان گردش ) مودیان مالیاتی که پرونده رسیدگی سال ۱۳۹۸ آنها با ریسک بالا می‌باشد. فارغ از حد نصاب گردش بستانکار باید در جریان رسیدگی پرونده آنها لحاظ گردد.

  • بند دو این بخشنامه به صورت تاکیدی اعلام می‌نماید که کلیه تراکنش های بانکی برای رسیدگی باید قبل از ارسال از قرار رسیدگی به ادارات امور مالیاتی از اداره کل امور مالیاتی در کمیته موضوع بخشنامه ۱۶/۹۹/۲۰۰ طرح و بررسی گردد. در صورت تایید توسط کمیته جهت حسابرسی ارسال گردد. ( به جز تراکنش های بانکی مربوط به سال ۱۳۹۸ که باید بلافاصله در حین رسیدگی پرونده مودیان در اختیار گروه رسیدگی کننده قرار بگیرد.)
  • نکته مهم درباره بخشنامه عدم رسیدگی به تراکنش های زیر ۵ میلیارد تومان

*نکته بسیار مهم، رسیدگی به تراکنش های بانکی قبل از اظهارنظر کمیته قانونی نیست.

  • اگر در جریان رسیدگی ابهاماتی برای گروه رسیدگی کننده پیش آید، گروه مذکور باید موضوع را در کمیته بند یک موضوع بخشنامه ۱۶/۹۹/۲۰۰ مطرح کند. نظر کمیته مذکور ملاک عمل خواهد بود.
  • بر اساس بخشنامه شماره ۵۰۸/۹۹/۲۰۰ مورخ ۰۷/۰۳/۱۳۹۹ برای مودیانی که اقدام برای ارسال اظهارنامه عملکرد خود نکرده اند، اداره امور مالیاتی موظف است بر اساس اطلاعات مکتسبه از سامانه جامع مالیاتی اقدام به تهیه اظهارنامه برآوردی نمایند. بر این اساس قبل از رسیدگی به تراکنش های بانکی سال ۱۳۹۸ مودیان حقیقی و حقوقی میبایست اظهارنامه برآوردی تهیه کنند. سپس، به رسیدگی ورود کنند.

نکات مهمی که گروه های رسیدگی کننده باید در جریان رسیدگی مد نظر قرار دهند

  1. تمامی گروه های رسیدگی باید در جریان بررسی تراکنش های بانکی سال یا سال های متفاوت در صورت وجود رفع تعرض در رسیدگی مالیاتی در سال قبل و یا تعدیل مالیات علل این رفع تعرض و یا تعدیل مالیات را در جریان رسیدگی مد نظر قرار دهند.
  2. در جریان رسیدگی تراکنش های بانکی سال یا سال های قبل باید متعلق بودن گردش های بانکی این حساب ها به مودیان مورد تایید قرار گیرد.
  3. تراکنش های بانکی حسابهایی که در سال قبل آن بنا به اظهارنظر کمیته بند یک موضوع بخشنامه ۱۶/۹۹/۲۰۰ از دستور کار رسیدگی کنار رفتند، با نظر کمیته نیازی به رسیدگی ندارند.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *